Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmian ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie tych plików. Wyłącz komunikat
Logo NInA
fot. FINA
Powrót

Przewodnik audiowizualny | Warsztaty nie tylko filmowe (I-VI 2020)

Od 17 stycznia 2020 zapraszamy na kolejne zajęcia dla młodzieży.

Żyjemy w czasach kultury audiowizualnej. Zewsząd otaczają nas obrazy i dźwięki. Chodzimy do kina, oglądamy filmy i seriale w Internecie. Podziwiamy teledyski i nagrania z koncertów. Obserwujemy reklamy. Korzystamy z mediów społecznościowych. Śledzimy vlogi. Wszystkie te media mogą nam pomóc lepiej poznać i zrozumieć świat. Nie zawsze jednak posiadamy właściwe kompetencje do ich odbioru. A rzeczywistość audiowizualna potrafi nieść ze sobą całkiem sporo pułapek. Do udziału w zajęciach z cyklu Przewodnik audiowizualny. Warsztaty nie tylko filmowe zapraszamy zorganizowane grupy uczniów w wieku 12-19 lat.

W czasie angażujących warsztatów wspólnie przyjrzymy się rzeczywistości medialnej, w której funkcjonujemy każdego dnia. Celem będzie zdobycie umiejętność analizy i krytycznego odbioru nie tylko filmów, ale także innych utworów audiowizualnych. Wszystkie tematy i problemy poruszane podczas zajęć są zgodne z podstawą programową i mogą posłużyć także jako rodzaj wstępu i przygotowania do egzaminu maturalnego i kończącego edukację w szkole podstawowej.

Jeden temat odpowiada trzem godzinom zajęć. Prosimy o wybór tematu oraz terminu. 

Proponowane tematy 

1. Język filmu

Co to znaczy zrozumieć film? Czy język filmu ma swoją gramatykę? A jeśli tak, to dlaczego warto się jej nauczyć? W czasie zajęć wspólnie z uczniami przyjrzymy się wybranym zagadnieniom z zakresu historii kina i na przykładach będziemy ćwiczyć naszą zdolność opisu, rozumienia i interpretacji przekazu filmowego.

2. Audiowizualność. Zwroty i przełomy

Co oznacza termin audiowizualność? Jak pod wpływem kolejnych wynalazków, by wymienić tylko fotografię, film, telewizję, komputer i Internet, zmieniał się nasz sposób opisu i rozumienia rzeczywistości? Podczas warsztatów razem z uczniami zastanowimy się nad historią audiowizualności i porozmawiamy na temat tego, w jaki sposób najważniejsze przełomy technologiczne ukształtowały nasz dzisiejszy odbiór kultury.

3. W stronę popkultury

Do czego może nam się przydać wiedza o superbohaterach? Dlaczego rozumienie popkultury jest ważne? W jaki sposób wpływa ona na nasze wybory, gusty i zachowania? W czasie tych zajęć wraz z uczestnikami warsztatów wspólnie przyjrzymy się najczęstszym praktykom, wątkom i toposom obecnym w popkulturze. Porozmawiamy również o tym, w jaki sposób kształtuje ona nasz odbiór otaczającej nas rzeczywistości.

4. Pośród obrazów 

Co mówią do nas obrazy? W jaki sposób poradzić sobie z ich wszechobecnością w dzisiejszym świecie? Dlaczego warto jest przyglądać się im z uwagą? W czasie tych zajęć razem z uczniami będziemy zatem poznawać dobre praktyki związane z analizą przekazów wizualnych – m.in. malarstwa, plakatów filmowych, fotosów czy komunikacji reklamowej.

5. W świecie (nowych) nowych mediów

Świat nowych mediów jest światem ciągłych przemian. Jakie istotne nowości pojawiły się w nim w ostatnim czasie? W jakim sposób wpłynęły one na naszą komunikację? Co łatwiej jest nam powiedzieć, korzystając z nowych środków wyrazu, a kiedy ich stosowanie prowadzić może to do nieporozumień? Wraz z uczestnikami warsztatów porozmawiamy o tym, co stanowi wyróżnik języka najnowszych mediów, wykorzystując do tego chociażby przykłady emoji, Instagrama i innych zjawisk charakterystycznych dla współczesnego Internetu.

6. Między mediami

W jaki sposób gry komputerowe zmieniły język współczesnego kina? Co jest charakterystyczne dla zjawiska intermedialności? Jakie wyzwania stawiają przed twórcami kolejne przemiany technologiczne i jakie konsekwencje są z nimi związane? W czasie warsztatów będziemy się wspólnie zastanawiać nad tym, w jaki sposób kultura cyfrowa, Netflix czy Instagram przenikają i transformują bardziej tradycyjne światy filmu, literatury i sztuki.

7. Czego chcą ekrany?

Czy to, co widzimy na ekranie, zawsze jest prawdą? Jak możemy się o tym przekonać? Dlaczego przekazy medialne tak często stają się narzędziem manipulacji? Wraz z uczestnikami zajęć będziemy ćwiczyć kompetencje krytycznego odbioru różnego rodzaju treści audiowizualnych i wspólnie przyjrzymy się metodom perswazji stosowanym m.in. w przekazach reklamowych, filmach czy postach pojawiających się na Instagramie.

8. O dezinformacji

Dlaczego w morzu informacji otaczającym nas na co dzień pływa tak dużo śmieci? Jak w nim nie utonąć? Co sprawia, że tak łatwo dajemy się uwodzić docierającym do nas zewsząd pseudo-informacjom? W czasie zajęć porozmawiamy o tym, jakie konsekwencje dla naszego patrzenia na świat mogą nieść z sobą takie zjawiska jak chociażby bańki informacyjne czy fake newsy. Spróbujemy też zastanowić się nad tym, w jaki sposób wykorzystywać nasze kompetencje medialne, aby lepiej funkcjonować w czasach post-prawdy.

9. Media wobec stereotypów

Czy możemy obwiniać media za szerzenie stereotypów? Na ile ich działania stanowią tyko bierne odzwierciedlenie treści obecnych w społeczeństwie? W jakim stopniu to właśnie przekazy medialne kształtują nasz sposób myślenia o innych? W czasie zajęć rozpoznawać będziemy klisze, uproszczenia i schematy najczęściej pojawiające się we współczesnych filmach, serialach czy przekazach reklamowych, zastanawiając się przy tym nad skutecznymi sposobami ich przełamywania.

10. W kulturze remiksu

Czy każdy z nas może być dzisiaj twórcą? Czym jest remiks i do czego może nam się przydać? Czy praktyka ta jest obecna tylko w muzyce? W czasie zajęć przyglądać się zatem będziemy przykładom różnych działań związanych z remiksowaniem, a także zastanowimy się nad tym, w jaki sposób takie zjawiska jak intertekstualność, reuse czy medialny recycling kształtują naszą współczesną rzeczywistość audiowizualną.

Prowadzący

Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS. Współtwórca i wykładowca School of Ideas – nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i biznesowych. Ekspert w obszarze edukacji, kultury młodzieżowej, zmian generacyjnych, komunikacji w (nowych) nowych mediach i trendów w popkulturze. Prowadzi szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji medialnej, (pop)kulturowej i filmowej, a także myślenia projektowego  i tworzenia innowacji społecznych. Współpracuje m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Against Gravity, Fundacją Szkoła z Klasą, Uniwersytetem Dzieci, Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Autor książki "Film - ciało - historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych".

Terminy

17 stycznia (piątek)  
22 stycznia (środa)
29 stycznia (środa)
5 lutego (środa)
27 lutego (czwartek)
5 marca (czwartek)
13 marca (piątek)
19 marca (czwartek)
26 marca (czwartek)
16 kwietnia (czwartek)
23 kwietnia (czwartek)
28 kwietnia (wtorek)
7 maja (czwartek)
14 maja (czwartek)
22 maja (piątek)
28 maja (czwartek)
16 czerwca (wtorek)

Zasady uczestnictwa

Godziny: 11.00-14.00

Liczba miejsc na jednym warsztacie: do 35 osób.

Jedna szkoła może zapisać się na maksymalnie 2 terminy z całej puli.

Aby zapisać grupę na zajęcia, wypełnij i wyślij formularz zgłoszeniowy.  

Decyduje kolejność zgłoszeń. Zajęcia będą dotyczyć wybranego przez Państwa tematu z proponowanej puli.

Aby wziąć udział w warsztacie, należy zapoznać się i zaakceptować postanowienia regulaminu. 

Zobacz również