Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmian ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie tych plików. Wyłącz komunikat
Logo NInA
„Książę i dybuk”, mat. promocyjne
Powrót

Znamy zwycięzców 15. Millennium Docs Against Gravity

18 maja w Teatrze Studio w Warszawie odbyła się uroczysta Gala Wręczenia Nagród 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny ufundowała dwie Nagrody – w Konkursach „Odcienie wolności” oraz „Nos Chopina”.

Tegoroczna odsłona największego festiwalu kina dokumentalnego odbyła się w dniach 11 – 26 maja, równolegle w pięciu polskich miastach: Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Bydgoszczy i Lublinie. W programie znalazło się ponad 160 filmów non-fiction. FINA była partnerem festiwalu, a część prezentowanych dokumentów można było obejrzeć w kinie Iluzjon.

Konkurs „Odcienie wolności”

W konkursie zostały przyznane trzy nagrody: Grand Prix Discovery w wysokości 10 000 zł dla filmu Między nami (reż. Maciej Miller), ufundowana przez Discovery Polska, Nagrodę publiczności Discovery w wysokości 5 000 zł otrzymał film Ostatni Junak (reż. Mikołaj Janik). Natomiast Grand Prix FINA, w wysokości 10 000 zł, otrzymał film Daniel w reżyserii Anastazji Dąbrowskiej.

O przyznaniu nagród w Konkursie „Odcienie wolności” („Shades of Freedom”) zadecydowało jury w składzie: Artur Liebhart – dyrektor Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity i przewodniczący Jury, Dorota Żurkowska-Bytner – SVP Country Manager Discovery Polska, Dariusz Wieromiejczyk – dyrektor FINA, Paweł Łoziński – reżyser, operator i producent filmów dokumentalnych, Robert Gliński – reżyser, scenarzysta, producent, wykładowca na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi.

Konkurs „Nos Chopina”

Jury Konkursu Nos Chopina w składzie Dorota Masłowska – pisarka, dramaturgistka, Katarzyna Nosowska – piosenkarka, autorka tekstów, Łukasz Ronduda – reżyser, kurator Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Dariusz Wieromiejczyk – dyrektor FINA, zadecydowało o przyznaniu nagrody ex aequo dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce i 2 000 euro dla każdego z filmów: Książę i dybuk w reżyserii Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego oraz Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka w reżyserii Kuby Mikurdy. Jury tak uzasadniło przyznanie nagrody:

,,

Wybraliśmy dwa filmy, które (przypadkiem) w jakiś sposób ze sobą korespondują, opowiadając o twórcach osobnych i niejako odrzuconych, którzy szczyt kariery przeżyli poza Polską. Obaj ich bohaterowie to polscy reżyserzy, noszą w sobie tajemnicę, obaj dotarli na szczyt jako polscy emigranci i na nim paradoksalnie doświadczyli niespełnienia. Oba filmy w innowacyjny sposób wykorzystują materiały archiwalne. Mimo tych podobieństw pozostają kompletnie różne.

Książę i dybuk – poetycki, oniryczny i metafizyczny – pozostawia nas z tajemnicą. Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka z kolei to film dyskursywny, sprawnie opowiedziany i zrealizowany, kontekstualny i panoramiczny. Przedstawia nam genealogię rządzącego naszymi czasami przymusu przyjemności.

Kłóciliśmy się strasznie. Obydwa filmy nam się bardzo podobały.

,,

Konkurs Główny

W Konkursie Głównym o Grand Prix konkurowało 13 starannie wyselekcjonowanych filmów. Zwyciężył film Jutro albo pojutrze Binga Liu. Nagrodę przyznało jury w składzie: Jan Gassmann – reżyser filmowy, Grzegorz Jarzyna – reżyser teatralny i Anna Zamecka – reżyserka filmowa. Nagrodę wręczył Wojciech Rybak, członek Zarządu Banku Millennium. Nagroda ufundowana jest przez Mecenasa Festiwalu: Bank Millennium.

Pozostałe nagrody

Grand Prix Dolnego Śląska – Nagroda Marszałka Województwa Dolnośląskiego: Jutro albo pojutrze, reż. Bing Liu oraz wyróżnienie dla  Eldorado w reż. Markusa Imhoofa

Nagroda Fiction/Non-Fiction – Ostatnie dni lata, reż. Maryam Goormaghtigh

Nagroda Amnesty International – Wielebny W. w reż. Barbet Schroeder oraz dwa wyróżnienia: Po drugiej stronie drzwi w reż. Mila Turajlic, Kobieta w niewoli w reż. Bernadett Tuza-Ritter

Nagroda Green Warsaw Award – Zjadanie zwierząt w reż. Christophera Quinna oraz wyróżnienie: Silas, reż. Anjali Nayar, Hawa Essuman

Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej – Call Me Tony, reż. Klaudiusz Chrostowski

Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu – Wielka architektura, reż. Kaspar Astrup Schröder

Nagroda Akademii Dokumentalnej: A w oddali ujadały psy w reż. Simon Lereng Wilmont oraz wyróżnienie: Dziecko ciszy, reż. Alex de Ronde.

O festiwalu

Millennium Docs Against Gravity Film Festival to największy festiwal kina dokumentalnego w Polsce. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem: ODERWIJ SIĘ! – od przyzwyczajeń i stereotypów, aby otworzyć się na świat pokazywany przez najciekawszy i najszybciej rozwijający się gatunek filmowy: kino dokumentalne.

Zobacz również