Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
Powrót

Ebook „Efekt ekranu - kultura cyfrowa w tekstach” już do pobrania na stronach NInA

Właśnie ukazała się książka Dwutygodnik.com „Efekt ekranu” złożona z tekstów poświęconych najnowszej kulturze cyfrowej autorstwa m.in.: Aleksandry Przegalińskiej, Olgi Drendy i Mirosława Filiciaka o takich zagadnieniach jak wirtualna rzeczywistość, postinternet czy elektroniczna literatura. Ebook można bezpłatnie pobrać ze strony Narodowego Instytutu Audiowizualnego - nina.gov.pl oraz magazynu Dwutygodnik.com.

Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) przez ostatnich dwanaście lat współtworzył kulturę cyfrową w Polsce, promował najciekawsze zjawiska i poddawał je krytycznej refleksji. Podsumowaniem działań oraz zjawisk z tego obszaru jest książka Dwutygodnik.com, „Efekt ekranu”, która 24 lutego miała swoją premierę na nina.gov.pl oraz Dwutygodnik.com. Publikacja składa się z tekstów poświęconych najnowszej kulturze cyfrowej – zarówno zupełnie nowych, powstałych na potrzeby publikacji i tych, które ukazywały się już na łamach magazynu.  

O najważniejszych zjawiskach i przemianach w kulturze cyfrowej piszą tacy autorzy jak Aleksandra Przegalińska, Jakub Dymek, Olga Drenda, Marek Krajewski, Iwona Kurz. W książce można przeczytać o wirtualnej rzeczywistości, elektronicznej literaturze, zjawisku slow web; o starych technologiach, które się nie udały; o algorytmach, które piszą książki; o postinternecie, prywatności i sucharach. Darek Arest pisze o wpływie – lub jego braku – nowych technologii na kino; Karolina Plinta zastanawia się, czym jest interaktywność w dobie ciągłego usieciowienia, a Mirek Filiciak w tekście „Nisze na stosie” mówi o roli algorytmów w kształtowaniu dzisiejszego świata, nie tylko kultury. W specjalnym tekście zamówionym przez dyrektora NInA na zakończenie działalności NInA, profesor Zygmunt Bauman pisze o krainie pomiędzy erą utopii a epoką retrotopii, w której się aktualnie znajdujemy. W książce znajdą się także liczne rozmowy, m.in. z Lvem Manovichem, Casparem Sonnenem, Pawłem Janickim, z nowomediową grupą artystyczną panGenerator i Hubem Wydawniczym Rozdzielczość Chleba.

„Efekt ekranu” ilustrują rysunki Moniki Szydłowskiej, autorki bloga „Na emigracji”, a także stare „okładki” Dwutygodnik.com, które w latach 2009-2011 towarzyszyły każdemu numerowi pisma. Publikacja zawiera również infografikę przedstawiającą najważniejsze momenty i zjawiska ostatnich dwunastu lat cyfrowej kultury oraz działań NInA i (wcześniej) Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego.

Książka od 24 lutego jest dostępna jako ebook do pobrania w formacie MOBI, EPUB lub pdf ze strony nina.gov.pl:  http://nina.gov.pl/aktualnosci/efekt-ekranu/ oraz Dwutygodnik.com: http://www.dwutygodnik.com/artykul/7051-efekt-ekranu.html   

 

Dwutygodnik.com to wydawany przez Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) magazyn online born digital, łączący najlepsze tradycje polskich czasopism literackich z nowoczesnym dziennikarstwem internetowym, dziennikarską rzetelność z atrakcyjnym designem strony.  Powołany do życia w 2009 roku Dwutygodnik.com w krótkim czasie stał się jednym z najbardziej opiniotwórczych mediów kulturalnych w Polsce.

W każdym numerze ukazuje się około trzydziestu nowych materiałów. W ciągu sześciu lat istnienia magazyn opublikował aż 6890 artykułów m.in. rozmów z ludźmi kultury, recenzji spektakli, koncertów, książek czy wystaw, analiz trendów i opisów zjawisk współczesnej kultury, a także felietonów, szkiców, wierszy i esejów. 

Dwutygodnik.com świadomie łączy najlepsze tradycje polskich periodyków z technologią i nowoczesnym designem. Dzięki przejrzystej formule, bezpłatnemu dostępowi do treści czytelnik ma możliwość obcowania z kulturą w sposób prosty i regularny. Artykuły przystosowane są do potrzeb osób niedowidzących. Dwutygodnik.com skupia autorów różnych pokoleń, formacji i dziedzin. Umożliwia debiuty, publikując zarazem głosy najważniejszych intelektualistów polskich.

W każdym kolejnym numerze jego twórcy starają się przekraczać tradycyjne podziały na dziedziny sztuki, wprowadzając autorskie rubryki, nowatorsko traktujące tematy związane z kulturą.

Redaktor naczelną Dwutygodnik.com jest Zofia Król, z redakcją związana od 2009 roku. Pod koniec 2016 roku ukazał się dwusetny numer magazynu.