Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmian ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie tych plików. Wyłącz komunikat
Logo NInA
Matka i córka, materiały promocyjne
Powrót

Mistrzowie – kino włoskie lat 60.

Anna Magnani, Marcello Mastroiani, Monica Vitti, Sophia Loren, Alain Delon, Claudia Cardinale, Jean-Paul Belmondo, Anita Ekberg w filmach Pasoliniego, Felliniego, Antonioniego, De Sici, Petriego i Viscontiego. Od 6 maja kino Iluzjon zaprasza na przegląd największych dzieł złotej ery włoskiego kina.

Lata 60. we włoskiej kinematografii wyodrębniają wyraźne klamry, nie tylko czasowe. Otwiera je przyznanie Oscara aktorce Sophii Loren (1961), zamyka – Złota Palma w Cannes dla Elio Petriego (1970). W tym właśnie dziesięcioleciu włoscy filmowcy otrzymali osiem Oscarów i wiele innych nagród oraz nominacji na najbardziej prestiżowych festiwalach filmowych.

Mimo narzekań ówczesnych krytyków na nieudolny system finansowania, prawo dotyczące eksportu filmów, a także hermetyczność kina aktorskiego i niski poziom kina popularnego, właśnie lata 60. można nazwać „złotym okresem” włoskiego filmu. Ogromna liczba premier, wspaniali aktorzy podbijający ekrany całego świata. Reżyserzy znani z neorealizmu, wykształcili własne, charakterystyczne style byli wyróżniani najbardziej znaczącymi nagrodami, stali się klasykami międzynarodowej kinematografii. Tymczasem ukształtowali się nowi „mistrzowie”. Przyszedł czas kolejnych ważnych ekranowych debiutów – Pasoliniego i Bertolucciego. Włochy odpracowały wojenną traumę i kino wkroczyło w nową epokę, w której poruszało z coraz większą odwagą tematy aktualne dla współczesnego świata.

Podczas majowego przeglądu  kinie Iluzjon pokażemy m.in. dwa pierwsze filmy Piera Paolo Pasoliniego. Debiutancki Włóczykij pokazujący życie rzymskiej biedoty, wywołał skrajne reakcje na festiwalu w Wenecji – od pełnych oburzenia protestów, po zachwyty. W Mamma Roma, swoim drugim dziele,  również nakreślił dramatyczny obraz życia nizin społecznych Wiecznego Miasta.

Mówiąc o kinie włoskim nie możemy zapomnieć o jego najbardziej chyba znanym twórcy, czyli Federico Fellinim. W Iluzjonie pokażemy Słodkie życie, który wbrew tytułowi z niezwykle gorzkim wydźwiękiem stawia fundamentalne pytania o sens istnienia, możliwość autentycznego porozumienia między ludźmi oraz szanse znalezienia trwałych i głębokich wartości określających istotę człowieczeństwa.

Twórczość Michelangelo Antonioniego reprezentować będzie Przygoda, pierwszy film ze słynnej trylogii o samotności, w której reżyser podejmuje najistotniejsze, uniwersalne problemy współczesnego świata – zagubienie jednostki w otaczającej rzeczywistości, zanikanie sfery uczuciowej, trudności we wzajemnym komunikowaniu się.

W przejmująca Matce i córce Vittoria De Sici na szczególną uwagę zasługuje gra Sophii Loren. Oscar i Złota Palma w Cannes stały się wyrazem najwyższego uznania dla jej wielkiej kreacji. Międzynarodowa krytyka doceniła także kolejny z prezentowanych w naszym przeglądzie filmów – Śledztwo w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem Elio Petriegozostało obsypane nagrodami, w tym Oscarem dla najlepszego filmu obcojęzycznego, a także nagrodą FIPRESCI na MFF w Cannes.

W filmie Rocco i jego bracia Luchino Visconti sportretował z charakterystycznym dla siebie rozmachem losy burzliwe losy rodziny Parondi na tle sytuacji społecznej Włoch lat 50. i 60. XX wieku, kiedy to nastąpił proces masowej migracji ze słabo uprzemysłowionego południa do rozwiniętej gospodarczo północy kraju.

 

Szczegółowy plan przeglądu:

Mamma Roma, reż. Pier Paolo Pasolini, Włochy 1962 | 6.05, 7.05, 30.05

Słodkie życie, reż. Federico Fellini, Francja, Włochy 1960 | 6.05, 30.05

Przygoda, reż. Michelangelo Antonioni, Francja, Włochy 1960 | 6.05

Matka i córka, reż. Vittorio De Sica, Francja, Włochy 1960 | 7.05, 20.05, 27.05

Włóczykij, reż. Pier Paolo Pasolini, Włochy 1961 | 9.05

Śledztwo w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem, reż. Elio Petri, Włochy 1970 | 23.05

Rocco i jego bracia, reż. Luchino Visconti, Francja, Włochy 1960 | 27.05