Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmian ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie tych plików. Wyłącz komunikat
Logo NInA
Powrót

Ukazał się album Hatti Vatti inspirowany archiwami NInA

Hatti Vatti (Piotr Kaliński) wykorzystał archiwa dźwiękowe Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) i przetłumaczył artystyczne wizje z drugiej połowy XX wieku na współczesny język nowej elektroniki. Album „Szum” ukazał się nakładem wytwórni MOST Records w ramach międzynarodowej inicjatywy RE:VIVE, której celem jest łączenie potencjału współczesnych artystów z niezwykłymi zasobami archiwów audiowizualnych i nadawanie im drugiego życia. Partnerami projektu jest NInA oraz holenderski instytut Sound & Vision.

W ramach międzynarodowego projektu RE:VIVE ukazał się album jednego z najgłośniejszych polskich twórców muzyki elektronicznej, Piotra Kalińskiego znanego jako Hatti Vatii, inspirowany i wykorzystujący archiwa Narodowego Instytutu Audiowizualnego. 

Kaliński archiwom dźwiękowym z bogatych zbiorów NInA nadał drugie życie. W jego najnowszym albumie „Szum” echa prac kompozytorów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia przemykają obok inspiracji płynących z eksperymentalnych animacji lat 70. i 80, w tym z „Gwiazdy” Witolda Giersza z 1984 roku (animacja dostępna na www.ninateka.pl), która posłużyła za tło podczas koncertu zapowiadającego album w siedzibie Instytutu. Do wyjątkowego, osobistego spotkania nestora polskiej animacji i Piotra Kalińskiego doszło w NInA w związku z projektem przy okazji rozmowy na temat fascynacji przeszłością i tego, jak dziś archiwalia mogą inspirować kolejne pokolenia twórców oraz tego, jakie są techniczne aspekty pracy z dźwiękiem dawniej i dziś. Rejestracja rozmowy zostanie wkrótce udostępniona w serwisie Ninateka (www.ninateka.pl).   

„Szum” Hatti Vatti to retrofuturystyczna opowieść, która zaskakująco mocno rezonuje z problemami współczesności: Czy żyjemy w dystopijnym świecie maszyn? Czy społeczeństwo podlega całkowitej kontroli? Czy dwudziestowieczni futurystyczni twórcy naiwnie zachwycali się technologią, czy też przewidywali przyszłość - te pytania zadawał sobie Kaliński pracując nad materiałem. Głównym łącznikiem pomiędzy nagranymi utworami i tymi sprzed pół wieku są instrumenty oraz analogowe efekty. 

Projekt jest realizowany w ramach, zainicjowanej przez holenderski instytut Sound & Vision, inicjatywy RE:VIVE, której celem jest łączenie potencjału współczesnych artystów z niezwykłymi zasobami archiwów dźwiękowych.

Na płycie, która 24 marca ukazała się nakładem MOST Records dominują brzmienia analogowych instrumentów, ale usłyszymy także sample odnalezione przez artystę wśród radiowych i filmowych archiwów NInA.

Album „SZUM” dostępny jest w sklepie internetowym NInA (www.nina.gov.pl/Sklep), na stronie internetowej www.mostrecords.co, www.prosto.pl,), sklepach sieci Empik, wybranych sklepach muzycznych w Polsce, międzynarodowo w światowych sklepach muzycznych takich jak Juno oraz na platformach streamingowych: Spotify, Apple Music, iTunes, Tidal, Google Play.

W katalogu wydawnictw, wspieranych przez RE:VIVE obok albumu Hatti Vatti znaleźć można album cenionego duetu Lakker reprezentującego eksperymentalne techno, wydany nakładem kultowej wytwórni R&S Records, oraz dwie kompilacje z muzyką z eksperymentującej elektronicznej sceny Amsterdamu i Rotterdamu.

 

Narodowy Instytut Audiowizualny już od ponad dekady zajmuje się digitalizacją, udostępnianiem i promocją polskiego dziedzictwa audiowizualnego. Misją statutową NInA jest gromadzenie, archiwizacja, rekonstrukcja i udostępnianie najbardziej wartościowych przejawów kultury filmowej, muzycznej i teatralnej. Swoje nieustannie powiększające się zasoby publikuje w internecie – m.in. w serwisie Ninateka (www.ninateka.pl) oraz w Archiwum NInA w siedzibie Instytutu w Warszawie.

Dla Instytutu Archiwum to jednak nie tylko anonimowa baza danych, ale też inspirujące źródło historii, emocji i wiedzy, dla konkretnych osób, tu i teraz, dlatego do opisania jego działań trafne jest sformułowanie „żywe archiwa kultury”. NInA dba o swoje archiwa zarówno w sensie technicznym (poprzez procesy archiwizacji i digitalizacji), funkcjonalnym (poprzez atrakcyjne i skuteczne ich rozpowszechnianie), ale też społecznym, umożliwiając odkrywanie polskiej kultury na nowo i angażując się w projekty nadające nowe życie i umieszczające w nowym kontekście materiały z minionych epok. Przykładem tych działań jest choćby współpraca z Europeaną, największą europejską biblioteką cyfrową przy projekcje Europeana Video Remix będącym konkursem na najlepszy remiks jej archiwów, ale także międzynarodowy Dock’s Docs Gdańsk Remix czy współpraca ze School of Form w Poznaniu w ramach re#MEDIA, zachęcająca studentów wzornictwa do inspirowania się cyfrowymi kolekcjami w działaniach artystycznych.