Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
Powrót

Ukazał się album Hatti Vatti inspirowany archiwami NInA

Hatti Vatti (Piotr Kaliński) wykorzystał archiwa dźwiękowe Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) i przetłumaczył artystyczne wizje z drugiej połowy XX wieku na współczesny język nowej elektroniki. Album „Szum” ukazał się nakładem wytwórni MOST Records w ramach międzynarodowej inicjatywy RE:VIVE, której celem jest łączenie potencjału współczesnych artystów z niezwykłymi zasobami archiwów audiowizualnych i nadawanie im drugiego życia. Partnerami projektu jest NInA oraz holenderski instytut Sound & Vision.

W ramach międzynarodowego projektu RE:VIVE ukazał się album jednego z najgłośniejszych polskich twórców muzyki elektronicznej, Piotra Kalińskiego znanego jako Hatti Vatii, inspirowany i wykorzystujący archiwa Narodowego Instytutu Audiowizualnego. 

Kaliński archiwom dźwiękowym z bogatych zbiorów NInA nadał drugie życie. W jego najnowszym albumie „Szum” echa prac kompozytorów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia przemykają obok inspiracji płynących z eksperymentalnych animacji lat 70. i 80, w tym z „Gwiazdy” Witolda Giersza z 1984 roku (animacja dostępna na www.ninateka.pl), która posłużyła za tło podczas koncertu zapowiadającego album w siedzibie Instytutu. Do wyjątkowego, osobistego spotkania nestora polskiej animacji i Piotra Kalińskiego doszło w NInA w związku z projektem przy okazji rozmowy na temat fascynacji przeszłością i tego, jak dziś archiwalia mogą inspirować kolejne pokolenia twórców oraz tego, jakie są techniczne aspekty pracy z dźwiękiem dawniej i dziś. Rejestracja rozmowy zostanie wkrótce udostępniona w serwisie Ninateka (www.ninateka.pl).   

„Szum” Hatti Vatti to retrofuturystyczna opowieść, która zaskakująco mocno rezonuje z problemami współczesności: Czy żyjemy w dystopijnym świecie maszyn? Czy społeczeństwo podlega całkowitej kontroli? Czy dwudziestowieczni futurystyczni twórcy naiwnie zachwycali się technologią, czy też przewidywali przyszłość - te pytania zadawał sobie Kaliński pracując nad materiałem. Głównym łącznikiem pomiędzy nagranymi utworami i tymi sprzed pół wieku są instrumenty oraz analogowe efekty. 

Projekt jest realizowany w ramach, zainicjowanej przez holenderski instytut Sound & Vision, inicjatywy RE:VIVE, której celem jest łączenie potencjału współczesnych artystów z niezwykłymi zasobami archiwów dźwiękowych.

Na płycie, która 24 marca ukazała się nakładem MOST Records dominują brzmienia analogowych instrumentów, ale usłyszymy także sample odnalezione przez artystę wśród radiowych i filmowych archiwów NInA.

Album „SZUM” dostępny jest w sklepie internetowym NInA (www.nina.gov.pl/Sklep), na stronie internetowej www.mostrecords.co, www.prosto.pl,), sklepach sieci Empik, wybranych sklepach muzycznych w Polsce, międzynarodowo w światowych sklepach muzycznych takich jak Juno oraz na platformach streamingowych: Spotify, Apple Music, iTunes, Tidal, Google Play.

W katalogu wydawnictw, wspieranych przez RE:VIVE obok albumu Hatti Vatti znaleźć można album cenionego duetu Lakker reprezentującego eksperymentalne techno, wydany nakładem kultowej wytwórni R&S Records, oraz dwie kompilacje z muzyką z eksperymentującej elektronicznej sceny Amsterdamu i Rotterdamu.

 

Narodowy Instytut Audiowizualny już od ponad dekady zajmuje się digitalizacją, udostępnianiem i promocją polskiego dziedzictwa audiowizualnego. Misją statutową NInA jest gromadzenie, archiwizacja, rekonstrukcja i udostępnianie najbardziej wartościowych przejawów kultury filmowej, muzycznej i teatralnej. Swoje nieustannie powiększające się zasoby publikuje w internecie – m.in. w serwisie Ninateka (www.ninateka.pl) oraz w Archiwum NInA w siedzibie Instytutu w Warszawie.

Dla Instytutu Archiwum to jednak nie tylko anonimowa baza danych, ale też inspirujące źródło historii, emocji i wiedzy, dla konkretnych osób, tu i teraz, dlatego do opisania jego działań trafne jest sformułowanie „żywe archiwa kultury”. NInA dba o swoje archiwa zarówno w sensie technicznym (poprzez procesy archiwizacji i digitalizacji), funkcjonalnym (poprzez atrakcyjne i skuteczne ich rozpowszechnianie), ale też społecznym, umożliwiając odkrywanie polskiej kultury na nowo i angażując się w projekty nadające nowe życie i umieszczające w nowym kontekście materiały z minionych epok. Przykładem tych działań jest choćby współpraca z Europeaną, największą europejską biblioteką cyfrową przy projekcje Europeana Video Remix będącym konkursem na najlepszy remiks jej archiwów, ale także międzynarodowy Dock’s Docs Gdańsk Remix czy współpraca ze School of Form w Poznaniu w ramach re#MEDIA, zachęcająca studentów wzornictwa do inspirowania się cyfrowymi kolekcjami w działaniach artystycznych.