Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
fot. Katarzyna Piądłowska
Powrót

Festiwal Kultura 2.0

Międzynarodowy festiwal kultury cyfrowej, nowych mediów i płynnej nowoczesności.

Kultura 2.0 to cykl spotkań, które organizowaliśmy w latach 2006-2013. Były przestrzenią dyskusji, warsztatów i akcji artystycznych poruszających temat zmian zachodzących w kulturze wraz z rozwojem technologii cyfrowych.

 

Cykl powstał w czasie gruntownej rewolucji w serwisach sieciowych, która wraz z upowszechnieniem technologii medialnych zmieniła radykalnie kontekst funkcjonowania kultury. Byliśmy wtedy pełni optymizmu wobec nowych mediów i technologii, internet wydawał się przestrzenią nieskrępowanej wolności i zaczynał wywierać ogromny wpływ na polską kulturę. Choć w 2006 temat nie był wcale oczywisty. Jak pisał Mirosław Filiciak na Dwutygodniku

,,
Pierwsza konferencja z cyklu Kultura 2.0 odbyła się pod koniec roku 2006. Było to wydarzenie dosyć egzotyczne – bo choć z internetu korzystało wtedy około 40 procent Polaków, to rozważania o jego przemożnym wpływie na instytucje kultury i nauki dla wielu osób, także tych zgromadzonych w Pałacu Kultury, wydawały się nieco naciągane. Zwłaszcza wystąpienia zagranicznych gości komentowano jako oderwane od polskich realiów.
,,
Festiwal Kultura 2.0 | Status obywatel w 2012 roku.

 

Co roku wydarzenie zwiększało skalę i poszerzało swój zakres tematyczny.

Warszawa 2006 | Media – Sztuka – Dziedzictwo. Cyfrowy wymiar przyszłości

Jaka przyszłość czeka media? Jak będziemy tworzyć i uczestniczyć w kulturze? Jak tworzyć i pielęgnować cyfrowe dziedzictwo kulturowe? Jak zarządzać kulturą? Jak prowadzić politykę kulturalną? Nad tymi zagadnieniami debatowali naukowcy, ludzie kultury i środowisk artystycznych.

W NINATECE możesz wysłuchać wybranych wystąpień z konferencji: Netokraci - władcy świata szwedzkiego artysty i filozofa kultury Alexandra Barda, Kultura partycypacji Roba van Kranenburga i Witajcie w kulturze konwergencji prof. Henry'ego Jenkinsa z Massachusetts Institute of Technology.

Wrocław 2007 | Przemiany kultury i twórczość w dobie mediów

Czy w tym nowym tyglu wartość intelektualna może być jednocześnie wolna i chroniona? Czy technologia kształtuje dzisiejsze wcielenia koncepcji twórczej? Czy narzędzia wymuszają poszukiwania twórcze, inspirują? Jakie nowe sytuacje może zaprojektować autor dzięki technologii cyfrowej? Na jakich poziomach realizuje się związek z odbiorcą? Czy interaktywność jest ciągle interesującym nowym wyzwaniem, czy raczej nawykiem części publiczności, który trzeba wziąć pod uwagę? 

W NINATECE możesz wysłuchać wybranych wystąpień z konferencji: Twórcy, sprzedawcy i konsumenci Alexandra Barda, The Objective Imaginary prof. Derricka de Kerckhove z University of Toronto oraz prowadzonej przez Grażynę Torbicką rozmowy W nowym kinie z udziałem Krzysztofa Zanussiego, Marcina Giżyckiego i prof. Andrzeja Gwoździa.

Warszawa 2010 | Kultura odnawialna

Co zrobimy, kiedy uda się już zdigitalizować całą kulturę? Czy będzie wolno nam z niej korzystać? Jak, łącząc ze sobą różne potrzeby i kanały komunikacyjne, stworzyć nowoczesną instytucję kultury? Jak kultura może się zmienić i co zyskać w czasach rozkwitu e-kultury? Gościem specjalnym festiwalu był Zygmunt Bauman. Przeczytaj podsumowanie Katarzyny Tórz w Dwutygodniku lub obejrzyj relacje wideo w NINATECE.

W 2010 festiwalowi po raz pierwszy towarzyszyła wystawa sztuki nowych mediów Wejdź na poziom 2.0:

 

Artyści opowiadają o instalacjach, które przygotowali na festiwal Kultura 2.0 | Kultura odnawialna.

Świadomi mediów | Warszawa 2011

Czy zagadnienia masowej cyfryzacji prowadzić do powstawania ruchów społecznych? Czym jest „solidarność cyfrowa”? Dlaczego należy rozgraniczyć edukację medialną od e-learningu i przywrócić w refleksji o nowych formach kultury, takich jak manga czy gry komputerowe kategorię formy poetyckiej?

Obejrzyj relacje wideo na NINATECE.

 

Wybrane prace prezentowane na festiwalu Kultura 2.0. Świadomi mediów.

Status: obywatel | Warszawa, październik 2012

W centrum uwagi spotkania stał obywatelski wymiar kultury. Kim jest „obywatel 2.0”? Jak kultura zapośredniczona przez technologię może działać na rzecz obywatelskości? Jak społeczności mogą włączać się w tworzenie i twórcze przekształcenie swoich zasobów kulturowych? Jak obywatelskość sprawdza się w sztuce? Jakie prawo do treści kultury ma obywatel?

Obejrzyj relacje wideo na NINATECE.

 

Relacja z gry Obiegi kultury, w którą można było zagrać podczas konferencji Status: obywatel.

DOŚĆ! | Warszawa, listopad 2013

Cykl osiągnął kulminację w 2013 roku, kiedy to powiedzieliśmy: DOŚĆ! Dlaczego?

Ostatnia edycja Kultury 2.0 poddała pod krytyczną refleksję kwestię nadmiaru, ale i cyfrowego optymizmu. Cyfrowa kultura, z jej łatwością powielania się, to przepastne archiwum treści dostępnych dla każdego. Każdego, kto potrafi przebić się przez gąszcz zasobów, wyszukiwać po „odpowiednich” hasłach, oceniać atrybuty danego zasobu i znaleźć na to wszystko czas. Kiedyś wyręczyłby nas redaktor bądź kurator. Ta wolność dostępu i wyboru ma swoje konsekwencje i dotyczy także muzeów, archiwów, galerii i bibliotek, które mierzą się z zadaniem udostępniania zasobów online w taki sposób, aby odpowiadały one oczekiwaniom współczesnego odbiorcy kultury – „produsera”.

Nasze przekorne „DOŚĆ!” symbolizuje moment metarefleksji nad samym pojęciem „kultura 2.0”, którego nie da się już rozpatrywać w oderwaniu od innych działań w sferze kultury.

To jednak nie koniec przestrzeni dla dyskusji, sporów i eksperymentów w obszarze kultury cyfrowej. Jesienią 2015 roku otworzymy ją na nowo w nowej odsłonie, pod nazwą Festiwal Wersja Beta.

 

Dlaczego Dość? Prezentacja Katarzyny Tórz i Agnieszki Słodownik.

 

Zobacz również