Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmian ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie tych plików. Wyłącz komunikat
Logo NInA
Dorota Kędzierzawska na planie filmu Koniec świata (1988) | fot. Roman Sumik | Fototeka FINA
Powrót

Dorota Kędzierzawska | Nieznane filmy znanych reżyserów

Zwykle, zobaczenie filmu mistrza z okresu studenckich prób warsztatowych, mówi wiele o jego późniejszych wyborach i obranej drodze. Wejrzenie w próby i wprawki z młodzieńczego okresu może być komplementarne wobec późniejszych dokonań wielu filmowych twórców.
Data
ŚR   04 / 03 / 2020
Godzina
19:00
Miejsce
Filmoteka Narodowa–Instytut Audiowizualny ul. Wałbrzyska 3/5
02-739 Warszawa
Sala Ziemia Obiecana | Pierwsze piętro

Program

Zapowiedź

Krytyczka filmowa Anna Serdiukow krótko zapowie filmy autorstwa Radosława Piwowarskiego.


Seans wybranych filmów reżyserki: 

AGNIESZKA (1981)

JAJKO (1982)

POCZĄTEK (1983)

GUCIA (1985)

KONIEC ŚWIATA (1988)

Cykl zakłada serię spotkań ze znanymi, i uznanymi, dziś reżyserami filmowymi – twórcami z dorobkiem i po fabularnym debiucie kinowym – w celu prezentacji ich wczesnej, krótkometrażowej twórczości, w tym szkolnej i dyplomowej. Reżyserzy, kojarzeni obecnie z pełnometrażowymi produkcjami kinowymi lub telewizyjnymi serialami, często mają na koncie wyśmienite filmy amatorskie, dokumentalne, etiudy szkole lub właśnie filmy dyplomowe. Najczęściej nie są one znane szerszej publiczności, czy wręcz nie są one znane w ogóle a stanowią ciekawy punkt w dorobku każdego twórcy – są szczerym i odważnym zapisem poszukiwań twórczych na bardzo wczesnym etapie pracy zawodowej. Zwykle, zobaczenie filmu mistrza z okresu studenckich prób warsztatowych, mówi wiele o jego późniejszych wyborach i obranej drodze. Wejrzenie w próby i wprawki z młodzieńczego okresu może być komplementarne wobec późniejszych dokonań wielu filmowych twórców, może wzbogacić wiedzę fanów na temat kształtowania się gustu i języka filmowego różnych polskich reżyserów.

Bohaterką trzeciej odsłony cyklu jest Dorota Kędzierzawska – reżyserka filmowa, scenarzystka, montażystka. W latach 1976 - 1978 studiowała na Wydziale Kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego. W 1981 roku ukończyła PWSTviT w Łodzi (początkowo studiowała na WGIK w Moskwie).

W swoich etiudach filmowych reżyserka podejmuje temat dzieciństwa, samotności. Agnieszka (nagroda na łódzkim Festiwalu Etiud Studenckich w 1983 roku) opowiada o dzieciństwie widzianym oczami wrażliwej dziewczynki z wielodzietnej rodziny. Jajko (m.in. nominacja do studenckiego Oscara w Los Angeles w 1983 roku, I nagroda na III Europejskim Festiwalu Filmów Studenckich w Monachium, nagroda im. Andrzeja Munka) przedstawia relację rodzeństwa – starszego chłopca i młodszej dziewczynki dorastających w surowej rzeczywistości PRL. Gucia (I nagroda za reżyserię i najlepsze zdjęcia na Studenckim Festiwalu Filmowym w Poczdamie) to oparta na opowiadaniu Jerzego Andrzejewskiego pt. Pierwsza miłość opowieść o uczuciu rodzącym się między parą siedmiolatków. Ciekawie zrealizowana etiuda Początek ukazuje trud pracy w łódzkich zakładach włókienniczych oraz niemożność pogodzenia pracy z życiem rodzinnym. Koniec świata – debiut fabularny Kędzierzawskiej, stanowi studium samotności dwojga starych ludzi, którzy spędzili razem całe życie

Po seansie zapraszamy na spotkanie z widzami, podczas którego twórca opowie o okolicznościach powstania danych produkcji, o tym na jakim etapie życia był wówczas, jakie miał wątpliwości, jakie cele.

Rozmowę poprowadzi krytyczka filmowa – Anna Serdiukow.

Wstęp

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki, które będziemy wydawać od 18:30. Liczba miejsc jest ograniczona. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki. 

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości – prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Gości pod adresem bog@fina.gov.pl lub numerem tel.: 22 380 49 95 (od pon. do pt. w godzinach 9–17).

Zobacz również