Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
„Na granicy”, fot. Marcin Szpak
Powrót

Dźwięk w filmie, telewizji i VR | Debata

Dowiedz się jak powstaje muzyka filmowa i dźwięk na planie, poznaj współczesne technologie postprodukcji i zobacz film „Na granicy” zrealizowany w Dolby Atmos.
Data
ŚR   26 / 04 / 2017
Godzina
16:00  –  22:30
Miejsce
Narodowy Instytut Audiowizualny ul. Wałbrzyska 3/5
02-739 Warszawa
Sala Ziemia Obiecana | Pierwsze piętro

Postrzeganie dźwięku to sprawa indywidualna. Otacza nas, a my nie zdajemy sobie sprawy z faktu, jak wielki ma na nas wpływ. Wiele już wiemy o wpływie muzyki na człowieka, o tym, jak odbieramy ją w zależności od nastroju i naszych emocji. Wydaje nam się, że umiemy słuchać. Czy jednak wiemy, co tak naprawdę słyszymy? Jak zbudowany jest dźwięk, jak jego harmoniczne ułożenie tworzy muzykę i otaczający nas świat? To seria zagadnień, nad którymi zazwyczaj się nie zastanawiamy, a wiedza o nich pozwala głębiej wejść w strukturę dźwięku i często zmienić nasze o nim postrzeganie.

Podczas wieczoru w NInA widz będzie mógł dowiedzieć się więcej o procesie tworzenia muzyki filmowej, związkach muzyki i filmu. Dowiemy się, jak powstaje dźwięk na planie, a jak finalnie brzmi w filmie. Czym różni się ten sam zespół dźwięków przedstawiany w telewizji i w kinie? Przedstawione zostaną technologie, które współcześnie są wykorzystywane podczas postprodukcji dźwięku.

Co jednak w sytuacji, gdy obraz kinowy czy telewizyjny zamkniemy w parze okularów do rzeczywistości wirtualnej? Wówczas okaże się, że dotychczasowe metody działania i sposób odbioru dzieła filmowego zmienią się diametralnie. O dźwięku w VR nie mówi się zbyt wiele. Świat skupił się na obrazie, pozostawiając dźwięk w drugim rzędzie. Jednakże wiarygodne odczucie przestrzeni, którą obserwujemy w technologii VR, nie mogłoby zaistnieć bez dźwięku, który musi oddziaływać na nas w sposób jak najbardziej realistyczny.

Program

16:00 Otwarcie wydarzenia i słowo wstępne

16:15 Pokaz filmu „Na granicy” w reżyserii Wojciecha Kasperskiego (w technologii Dolby Atmos)

18:00 Przerwa

18:10 Łukasz Targosz – Muzyka w filmie | Wykład i sesja Q&A

19:00 Tomasz Dukszta – Dźwięk w filmie. Brat bliźniak obrazu | Wykład i sesja Q&A

20:00 Maksymilian Górski – Dźwięk w rzeczywistości wirtualnej | Wykład i sesja Q&A

21:10–22:30 Lampka wina w Café Gorączka i rozmowy kuluarowe

Wstęp

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki, które będziemy wydawać od godziny 15. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki. Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na salę po rozpoczęciu pokazu. Liczba wejściówek jest ograniczona.

Wejściówki dotyczą całego wydarzenia. Osoby, które zdecydują się na udział jedynie w wykładach, będziemy wpuszczać w miarę wolnych miejsc.

Paneliści

Łukasz Targosz

Karierę rozpoczął jako muzyk sesyjny. Uznanie zdobył dzięki muzyce napisanej do filmu Świadek koronny. Otrzymał dwie nagrody za muzykę: w 2010 podczas RomaFictionFest za ścieżkę dźwiękową do serialu Naznaczony, oraz podczas Los Angeles Cinema Festival of Hollywood (Winter 2015) za muzykę do filmu Ostatni walc. Radiostacja RMF Classic wraz ze słuchaczami stacji przyznała Łukaszowi Targoszowi MocArty za Muzykę Filmową Roku 2014 napisaną do serialu HBO zatytułowanego Wataha. Jest autorem ponad 40 soundtracków napisanych do różnych gatunków filmowych – od arthouse'u przez animację, mainstream, kończąc na kinie historycznym (Kamienie na szaniec). W 2011 roku soundtrack z komedii romantycznej Listy do M. zdobył status złotej płyty, a serial Naznaczony otrzymał nominację podczas festiwalu Rose D’Or, Międzynarodowego Festiwalu Filmów Telewizyjnych w Monte-Carlo oraz RomaFictionFest w kategorii najlepsza muzyka.

Tomasz Dukszta, C.A.S.

Reżyser dźwięku specjalizujący się w zgraniach dźwięku kinowego – do filmów fabularnych i reklam kinowych oraz w cyfrowej rekonstrukcji dźwięku. Członek Polskiej Akademii Filmowej, Cinema Audio Society, Audio Engineering Society i SMPTE. Wykładowca na wydziale reżyserii dźwięku Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina. Założyciel SOUNDPLACE , AEROPLAN STUDIOS oraz DREAMSOUND. Współtwórca dźwięku do ponad 120 filmów fabularnych polskich i zagranicznych. Autor wielokanałowych ścieżek dźwiękowych do około 8000 reklam kinowych. W swoim dorobku posiada również liczne, nagrodzone rekonstrukcje arcydzieł polskiej kinematografii.

dr inż. Maksymilian Górski

Absolwent Politechniki Wrocławskiej. Obronił doktorat z Telekomunikacji, w badaniach zajmował się wykrywaniem, identyfikacją i lokalizacją pojazdów na podstawie sygnałów akustycznych. Pracował na Politechnice Wrocławskiej do 2012 roku. Od pięciu lat pracuje w Dolby Laboratories. Zajmował się rozwiązaniami dotyczącymi dźwięku obiektowego oraz personalizacji audio w telewizji. Obecnie jest menedżerem zespołu programistów, zajmuje się rozwojem aplikacji łączących obiektowe audio z wirtualną rzeczywistością.

Organizatorzy

Organizatorami wydarzenia są SMTPE, Dolby i Narodowy Instytut Audiowizualny.

SMPTE (Society of Motion Picture and Television Engineers®) jest międzynarodowym stowarzyszeniem zrzeszającym profesjonalistów w takich dziedzinach, jak sztuka i nauka w obszarach obrazu i dźwięku. Od powołania w 1916 roku, SMPTE wprowadziło na rynek magazyn ,,Motion Imaging Journal’’ i opublikowało ponad 800 standardów, rekomendacji, dobrych praktyk i wytycznych technicznych. Wśród prawie 7000 członków znajdują się inżynierowie, przedstawiciele kadry kierowniczej, naukowcy, nauczyciele, studenci. SMPTE-PL jest polskim oddziałem SMPTE. Jego celem jest integrowanie inżynierów, technologów oraz pasjonatów technologii filmowej i audio-wideo, organizowanie spotkań, szkoleń, prezentacji i szerzenie wiedzy na tematy związane z ruchomym obrazem i dźwiękiem.

 

Zobacz również