Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.

Logo NInA
fot. materiały organizatora
Powrót

Konferencja Filmowa eduAKCJA Warszawy

Zapraszamy na Konferencję Filmowa EduAkcja Warszawy zorganizowaną w ramach Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej we współpracy z FINA.
Data
ŚR   08 / 11 / 2017
Godzina
10:00  –  16:00
Miejsce
Filmoteka Narodowa–Instytut Audiowizualny ul. Wałbrzyska 3/5
02-739 Warszawa
Sala Ziemia Obiecana | Pierwsze piętro

Konferencja jest wydarzeniem środowiskowym, w jednym miejscu spotkają się nauczyciele, urzędnicy, eksperci w dziedzinie prawa autorskiego i pozyskiwania środków, animatorzy i edukatorzy z domów kultury, DKF-ów, stowarzyszeń, fundacji, kin, placówek oświatowych, szkół, uczelni wyższych, przedsiębiorstw i grup nieformalnych. Pragniemy zainicjować dyskusję o istocie edukacji filmowej, zastanowić się nad wyzwaniami i kierunkami rozwoju, zbadać dobre rozwiązania, stworzyć przestrzeń do nawiązania współpracy i wymiany doświadczeń.

Zależy nam na rozmowie, dlatego poza panelami dyskusyjnymi sięgniemy po zachęcającą do dialogu formułę warsztatów stolikowych. Pragniemy spotkać się w jednym miejscu i w zróżnicowanym gronie eksperckim skupić się na jak najszerzej pojmowanych zagadnieniach związanych z edukacją filmową w Warszawie.

Program:

10.00-10.15

Przywitanie gości, przedstawienie programu konferencji.

10.15-11.15

Debata I: Prawa autorskie, prawo cytatu, legalne pokazy filmowe, pozyskanie legalnych kopii filmowych.

Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z uczniami, czy seniorami, czy organizujemy zajęcia w osiedlowym domu kultury czy przegląd filmów w kinie studyjnym prezentujemy dzieła filmowe w całości lub we fragmentach. Podobnie jak inne dzieła sztuki są one objęte prawami autorskimi. Jak legalnie pozyskiwać kopie do pokazów? Do kogo kierować prośby o zgodę na wykorzystanie fragmentów? Jak dokładnie brzmią zapisy polskiego prawa w kwestii wykorzystania fragmentów na zasadzie cytatu? Polacy są w czołówce narodowości nielegalnie pozyskujących treści audiowizualne - jak uczyć, że dzieło filmowe należy pozyskiwać z legalnych źródeł?

11.15-11.30

Przerwa

11.30-12.30

Debata II: Pozyskiwanie środków, współpraca z instytucjami kultury lokalnymi i ogólnopolskimi, formaty edukacyjne.

W Polsce działa szereg instytucji wspierających działania edukacyjne na polu filmu, zarówno instytucje państwowe (jak Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Polski Instytut Sztuki Filmowej czy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego), ale też miejskie i dzielnicowe. Pomoc z ich strony może polegać na przyznaniu dotacji, ale też darmowym udostępnieniu sprzętu czy sali. Jak skutecznie starać się o pozyskanie środków i nawiązanie współpracy? Do kogo kierować prośby i pytania? Jak czerpać z istniejących wzorów i modułów edukacyjnych do swoich działań?

12.30-13.30

Przerwa obiadowa

13:30-15.45

Część stolikowa.

Stolik I

Jak dotrzeć z programem do odbiorców: promocja, nawiązywanie kontaktu z twórcami, konstruowanie atrakcyjnej oferty dla różnych grup wiekowych.

Kluczem udanych działań edukacyjnych jest skuteczne dotarcie do odpowiednich odbiorców. Jak skutecznie wypromować swoje działania edukacyjne? Jak skusić odbiorców? Jaki przekaz w wybranym medium skierować do poszczególnych grup odbiorców? Jak zdobyć kontakt i zaprosić do udziału w działaniach twórców filmowych, którzy przyciągną widzów?

Stolik II

Nowe oblicze edukacji filmowej. Wykorzystanie mediów społecznościowych, vlogi, wideo-eseje, filmoterapia. Kierunki rozwoju i nowe trendy.

Nowe technologie i media społecznościowe na stałe zmieniły prace edukatorów. Dając nowe możliwości komunikacji, umożliwiły rozwój nowych trendów. Jak skutecznie prowadzić działania edukacyjno-popularyzatorskie w sieci? Jak tworzyć (lub uczyć tworzenia) vlogów filmowych? Czy wideo-esej może być dobrą alternatywa dla klasycznego wykładu? Jak przekładać nowe badania i trendy filmoznawcze na organizację udanych działań edukacyjnych?

Stolik III

Miejsce edukacji filmowej w szerszym kontekście edukacyjnym: szkoły podstawowe, licea, uniwersytety, uniwersytety trzeciego wieku. Filmowa edukacja pozaformalna.

Edukacja filmowa może być skierowana zarówno do przedszkolaków, jak i do seniorów. Jak dopasować ofertę do programów edukacyjnych poszczególnych grup wiekowych? Jak skutecznie uzupełniać tę ofertę tematami filmowymi? Jak wygląda filmowa edukacja pozaformalna? Skąd czerpać pomysły i przykłady dobrych praktyk? Jak skutecznie budować modele edukacyjne?

Stolik IV

Pozyskiwanie sprzętu do działań edukacyjnych, dostęp do legalnego oprogramowania, dostęp do przestrzeni do działań edukacyjnych.

Każdy edukator i edukatorka trafiają prędzej czy później na problem związany z brakiem odpowiedniej sali, sprzętu do projekcji filmowych, komputera do montażu czy kamery do zajęć praktycznych. Skąd pozyskać legalne oprogramowanie do montażu? Gdzie zorganizować pokaz filmowy i skąd zdobyć sprzęt filmowy? Organizowanie przedsięwzięć edukacyjnych nie musi się wiązać z koniecznością zakupu drogich urządzeń: jak pozyskiwać je od partnerów instytucjonalnych oraz komercyjnych? Do kogo zwrócić się o pomoc przy darmowym użyczeniu na cele edukacyjne sali audiowizualnej?

Stolik V

Rozwój edukatorów, krajowe i lokalne programy szkoleniowe, stowarzyszenia i samoorganizacja.

Związek jest jak rekin. Musi być w ciągłym ruchu – inaczej ginie – ta kwestia z Annie Hall Woody'ego Allena pasuje także do pracy edukatorów filmowych. Jak rozwijać swoje umiejętności i być na bieżąco z najnowszymi trendami? Które programy szkoleniowe wybierać? Jak pozyskiwać środki na somodoskonalenie? Z kim się zrzeszać dla zwiększenia swojej siły przebicia i dbania o swoje prawa?

15.45-16.00

Podsumowanie

 

Zapisy

Zapisy prowadzone są przez formularz online.

W przypadku pytań prosimy o kontakt:

Agata Sotomska | asotomska(at)fn.org.pl, +48 22 380 49 26

Zobacz również